بیانیه چند ماده ای حزب اسلامی که دولت مکلف به انجام آن است

  • انتشار: ۱۷ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 17692

پس از خارج شدن نام «حکمتیار» از فهرست سیاه سازمان ملل، حزب اسلامی با صدور بیانیه‌ای تلاش خود را برای حضور هرچه سریعتر رهبر این حزب در کابل و شرکت گسترده در انتخابات آینده افغانستان آشکارتر کرده است.

روز قبل شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که نام «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه این سازمان حذف شده است.

در اوایل پائیز سال جاری رهبر حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی توافقنامه صلح امضا کردند که خارج شدن نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل و آزادی زندانیان این حزب از جمله مفاد این توافقنامه بود.

در پی این اقدام سازمان ملل با پیگیری دولت کابل، حزب اسلامی به نقل از حکمتیار با صدور بیانیه‌ای در سایت رسمی خود نوشت که  حزب اسلامی در انتخابات آینده افغانستان حضور گسترده خواهد داشت.

در بیانیه آمده است که سران حکومت وحدت ملی افغانستان بر عملی کردن مفاد توافقنامه صلح با حزب اسلامی تأکید دارند و اجرای مواد زیر در دستور کاری جدی هیئت دولت کابل قرار دارد:

1- دولت مسئولیت و تعهد خویش می‌داند تا جامعه بین‌المللی را وادار کند تا در برداشتن تحریم‌ها و حذف نام‌ سران حزب اسلامی  از فهرست سیاه همکاری نماید.

2-  دولت نسبت به آزاد نمودن تمام زندانیان حزب اسلامی اطمینان می‌دهد.

3-  وزارت امور مهاجرین نیز از سپردن زمین برای بازگشت مهاجرین حزب اسلامی در کمپ «نصرت مینه» و دیگرکمپ‌های مهاجرین در ایران و پاکستان اعلام آمادگی کند.

4-  جهت برقراری صلح، امنیت و رفاه مردم و کشور، رهبری دولت برای جذب افراد غیرنظامی حزب اسلامی در پُست‌های مهم متعهد شده است.

5- رئیس‌جمهور افغانستان شخصا متعهد شده که روند انتخابات در بهار سال جدید اجرایی می‌شود و حزب اسلامی بطور وسیع در انتخابات شرکت می‌کند.

6- رهبری دولت از چهار ماه گذشته بدین سو، برای اقامت دائمی حکمتیار رهبر حزب اسلامی و دیگر شخصیت‌های مهم شورای مرکزی حزب اسلامی به صورت عملی تلاش می‌کند.

7-  هیئت دولت برای ثبت نمودن معلولان و وارثان کشته‌های حزب اسلامی جهت کسب حقوق‌شان اطمینان داده تا این روند تکمیل شود.

محمد امین کریم عضو ارشد حزب اسلامی و رئیس هیئت مذاکره کننده این حزب، نیز چند روز قبل در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود که اگر خواسته حزبش عملی شود، گلبدین حکمتیار تا آخر ماه جاری به کابل خواهد آمد.

کریم اعلام کرده بود که رفع تحریم‌های حزب اسلامی، رهایی تعدادی از زندانیان، اختصاص زمین به مهاجرین بازگشت کننده‌ و تعیین اقامتگاه مناسب در پایتخت افغانستان از شروطی است که باید برآورده شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟