به زودی این اتفاق خواهد افتاد

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 24155

گفته می‌شود صلاح‌الدین ربانی، به دستور رییس‌جمهور غنی از سمت وزارت خارجه کنار گذاشته شده. هنوز این خبر مورد تأیید منابع رسمی واقع نشده، اما این اتفاق اگر امروز نیفتاده باشد، فردا خواهد افتاد.

زیرا جمعیت اسلامی ثابت کرد که در بازی‌های سیاسی، بسیار ناپخته و ناشیانه عمل می‌کند. جمعیتی‌ها با جلوگیری از شرکت وزیر خارجه در اجلاس «پروسه کابل» به زعم خود این اجلاس را تحریم کردند، اما برآیند این کنش، زمینه‌ساز واکنش تصفیه‌گرایانه ارگ با رویکرد تباری، و در عین حال بسیار موجَّه است.

وقتی وزیر خارجه کشور در صف اپوزیسیون سیاسی حکومت قرار می‌گیرد و از مهم‌ترین نشست بین‌المللی صلح و امنیت کشور میزبانی نمی‌کند، به خودی خود برای تیم تبارگرای ارگ، بهانه تصفیه تباری سازوکار قدرت از عناصر غیرخودی را فراهم می‌کند.

در نهایت، آنچه از پیچ و تاب موضع‌گیری‌های اخیر جمعیت حاصل می‌شود آن است که این جریان پرپیشینه سیاسی، در نبود ابدی مهره‌های اصلی و محوری خود، «گور سیاسی» خود را به دست خویش کَند؛ چرا که کنش‌گری‌های شتاب‌زده و نسنجیده سران سرگردان این حزب، منجر به کنارگذاری پشت سر هم نماینده‌های آن از چرخه حکومت گردید. و این، به معنی سد کردن راه‌های ورود آنان به تالارهای پر زرق و برق قدرت در دوره‌های بعدی رقابت سیاسی است.

این امر، هم امتداد فرایند حذف هدفمند رهبران جمعیت در هفده سال گذشته است، و هم نتیجه زودرس حضور حکمتیار در کابل.

سید زکریا راحل

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟