بند موصل؛ خطری جدی تر از داعش برای عراقیها

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 12482

سفارت آمریکا در بغداد به اتباع این کشور در عراق هشدار داد برای خروج فوری از این کشور در صورت شکستن بند/سد موصل و بروز فاجعه، آماده باشند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از العالم، سفارت آمریکا در بغداد در نامه ای به اتباع آمریکایی در عراق، به آن ها اعلام کرد که در صورت شکستن بند تولید برق نزدیک شهر موصل، فاجعه ای خطرناک و بی سابقه رخ خواهد داد و آنها باید برای ترکِ فوریِ عراق آمادگی باشند.

تعمیر و صیانت این بند، در سال 2014 و پس از اشغال شهر موصل توسط عناصر داعش، متوقف شد.

سفارت آمریکا در این نامه، تاکید کرد که شکستن بند، به مرگ یک و نیم میلیون از ساکنانِ کرانۀ دجله منجر خواهد شد، و موصل که بزرگ ترین شهر عراق است، در مدت چند ساعت 21 متر زیر آب خواهد رفت.

به گفتۀ مسؤولان، ساکنان موصل و تکریت، برای رسیدن به مناطق امن، باید به شش کیلومتری رود دجله بروند.

بر پایه این گزارش، احتمال دارد که شکستن بند، شهرهایی نظیر سامرا و بغداد را نیز زیر آب ببرد، اما فاصلۀ رسیدنِ آب به این دو شهر، 24 تا 72 ساعت خواهد بود.

در نامۀ سفارت آمریکا با بیان این که “اطلاعات مشخصی دربارۀ قطعی بودن احتمال شکستن بند وجود ندارد” خاطر نشان شده است که این نامه، جهت بررسی راه های خروج فوری از عراق به اتباع این کشور ارسال شده است.

این درحالی است که “حیدر العبادی” نخست وزیر عراق یک شنبه گذشته با تاکید بر این که تدابیر احتیاطی لازم در قبال چنین مساله ای اتخاذ شده است، احتمال شکستن بند را بسیار کم اعلام کرد.

تسلط عناصر داعش بر بند موصل در سال 2014 همگان را از احتمال شکستنِ آن به منظور زیر آب رفتن موصل و بغداد و کشتن صدها هزار تن از مردم بیمناک کرد، اما نیروهای عراقی، دو هفته بعد توانستند بند را از داعش پس بگیرند اما عملیات صیانت و ترمیم سد متوقف شد.

دولت عراق، قراردادی فوری را با یک شرکت ایتالیایی در خصوص تعمیرات سد موصل امضا کرده است.

این بند، از زمان احداث در دهه هشتادِ قرن گذشته، عیب هایی اساسی داشت و برای برجا ماندن، نیازمند ترمیمِ مستمر است.

وزیر منابع آبی عراق، ماه گذشته احتمال شکستن بند را یک در هزار اعلام و تاکید کرد که راه حل مشکل این بند، ایجاد بند جایگزین یا ایجاد دیواره محافظِ آن در عمق زیرسازی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟