بمب افکن های روسی از سوی جنگنده های آمریکایی ردگیری شدند

  • انتشار: ۳۰ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 21053

وزارت دفاع آمریکا، (پنتاگون) اعلام کرد روز دوشنبه 17 اکتوبر 2 بمب‌افکن روسی TU-95p از سوی 2 جنگنده آمریکایی F-22 در حریم هوایی بین‌المللی ردگیری شدند.

مقامات نظامی آمریکایی گفتند این ردگیری به شیوه‌ای امن و حرفه‌ای در 160 کیلومتری جزیره کودیاک پس از آن روی داد که هواپیماهای روسی بر فراز منطقه دفاع هوایی آلاسکا به پرواز در آمدند.

مقامات آمریکایی به شبکه خبری CNN گفتند هیچگونه پیام رادیویی میان خلبانان این هواپیماها مبادله نشده است.

مقامات نظامی آمریکایی این رویارویی در هوا را «معمولی و شبیه آنچه که تاکنون انجام می‌شده» توصیف کردند.

اما آدام کینزینگر، سناتور جمهوریخواه به CNN گفت هواپیماهای روسی «قصد عرض‌اندام» با پرواز در نزدیکی خط ساحلی آمریکا را داشتند.

کینزینگر گفت: «این یک نمایش قدرت از سوی روسیه بود تا با آمدن به نزدیکی خط ساحلی ما واکنش ما را بسنجند».

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اخیرا نظری بدبینانه نسبت به امکان بهبود روابط با روسیه اعلام کرده که با سخنان قبلی او در زمان رقابت‌های انتخاباتی مغایرت دارد.

ترامپ هفته گذشته در نشست خبری کاخ سفید گفت: «در حال حاضر ما همکاری خوبی با روسیه نداریم. سطح روابط ما از هرموقع دیگری پایین‌تر است».

جنگنده F-22 که این ردگیری را انجام داده رادار گریز است و در سال 2005 ساخته شده، ولی برای نخستین بار در سال 2014 و در جنگ با گروه داعش از آن در جنگ‌ها استفاده شد.

به گزارش جنگ عملیاتی نیروی هوایی آمریکا «جنگنده F-22 هیچ همتایی در نیروهای هوایی جهان ندارد» و هزینه ساخت آن 143 میلیون دالر است.

جنگنده‌های آمریکایی در سال 2015 هم در نزدیکی ساحل کالیفرنیا هواپیماهای روسیه را ردگیری کرده بودند. در آن حادثه مبادله رادیویی بین خلبانان دو کشور به این مضمون انجام شد که خلبانان روسی پیام دادند «صبح بخیر، خلبانان آمریکایی. ما برای عرض تبریک سالروز استقلال آمریکا به اینجا آمده‌ایم».

ردگیری روز دوشنبه آخرین در چند رویارویی نظامی است که اخیرا اتفاق افتاده. کشتی جاسوسی ویکتور لئونف 2 بار در ماه‌های اخیر به آبهای ساحلی آمریکا نزدیک شده است.

در ماه فبروری هم ناو آمریکایی پورتر در دریای سیاه سه بار از سوی جنگنده‌های روسیه تهدید شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟