برژینسکی و افغانستان

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 23418

زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در حالی در سن ۸۹ سالگی درگذشت که او یکی از حامیان مجاهدین و القاعده در دوران ریاست جمهوری کارتر بر علیه شوروی سابق در افغانستان بود.

شبکه خبری ام اس ان بی سی در حالی سه روز قبل خبر درگذشت زبیگنیو برژینسکی را توسط دختر او اعلام کرده که دلیل مرگش هنوز اعلام نشده است. دختر او که مجری شبکه ام اسن ان بی سی نیز است این خبر را در پست اینستاگرامش اعلام کرد.

او برای بیرون کشیدن قطعات اتحاد شوروی سابق از افغانستان تلاش زیادی کرده بود.

برژینسکی همچنان در موقعیت های مختلف برای رؤسای جمهور جان اف کندی، رونالد ریگان و جورج بوش کار کرده بود.

از بزرگ ترین چالش های حرفه ای او از جمله رویداد گروگان گیری کارکنان سفارت ایالات متحده امریکا در تهران پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹، و همچنان تهاجم شوروی به افغانستان بودند.

برژینسکی در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه ای هشدار داده بود که غرب نباید اشتباهات اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان را تکرار کند.

زبیگنیو برژینسکی به تاریخ ۲۸ مارچ ۱۹۲۸ در وارسا به دنیا آمد. پدرش یک دیپلومات بود. برژینسکی دوران کودکی خود را، پیش از اینکه خانواده اش به دلیل کار پدرش به کانادا برود، در فرانسه و آلمان سپری کرده بود.

هنگامی که حکومت پولند پس از پایان جنگ دوم جهانی متحد مسکو گردید، خانواده برژینسکی در غرب باقی ماند. زبیگنیو برژینسکی در سال ۱۹۵۸ تابعیت ایالات متحده امریکا را کسب کرد.

برژینسکی در یکی از مصاحبه‌‌هایش اذعان کرده است که در سال ۱۹۷۹ ماه‌ها پیش از لشکرکشی نیروهای شوروی به افغانستان، او و جیمی کارتر، رییس‌جمهور وقت امریکا، تصمیم گرفتند تا به چریک‌های اسلام‌گرای افغانستان کمک کنند.

آقای برژنسکی در مصاحبه اش گفته بود که جیمی کارتر به تشویق او طرح حمایت از چریک‌های اسلام‌گرای افغانی را در سال ۱۹۷۹ ماه‌ها پیش از لشکرکشی شوروی به افغانستان امضا کرد. او در مصاحبه‌ای با یکی از مجله‌های معروف امریکایی گفته بود، پس از امضای این طرح، دفتر مشاور امنیت ملی کاخ سفید اسناد کمک به چریک‌های اسلام‌گرای افغانی را تهیه می‌کرد و امضای رییس‌جمهور جیمی کارتر را پای آن می‌گرفت.

هدف ایالات متحده و پاکستان در آن زمان این بود که برای دولت طرفدار شوروی در افغانستان مشکل ایجاد کنند تا جلو نفوذگذاری اتحاد شوروی در پاکستان و دیگر کشورهای جنوب آسیا گرفته شود. در آن زمان حزب دموکراتیک خلق افغانستان که به شدت طرفدار شوروی بود، در کابل حکومت می‌کرد.

حزب برسراقتدار در کابل، هم‌چنان روابط محکمی با حزب کمونیست هند داشت. اگر دولت طرفدار شوروی در افغانستان، با ثبات می‌شد و اقتدارش را تثبیت می‌کرد، احتمال آن وجود داشت که روابطش را با سازمان‌های سیاسی طرفدار مسکو در هند، پاکستان و ایران گسترش دهد و ساحه نفوذ شوروی را وسیع‌تر سازد. این چیزی بود که پاکستان و ایالات متحده در آن زمان از آن هراس داشتند.

برژینسکی از ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ مشاور امنیت ملی جیمی کارتر بوده است و پس از آن هم همچنان نفوذش را در مسائل سیاست خارجی حفظ کرد.

برژینسکی همچنین در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان کمیسیونر رفاه را در دست داشت و تا سال ۱۹۸۹ نیز مشاغل دیگری را در دولت به دست گرفت.

او ۱۹۲۸ در ورشوی پولند متولد شد و ۱۹۵۸ توانست شهروندی آمریکا را بگیرد.

برژینسکی در عادی سازی روابط آمریکا – چین، امضای دومین معاهده محدودسازی سلاح‌های استراتژیک موسوم به “سالت ۲ ” و میانجی‌گری توافق کمپ دیوید نقش داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟