با ورود هر هیئت بلند پایه دولتی به هلمند، امنیت این ولایت بدتر شده است

  • انتشار: ۱۶ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 19189

شوراى ولايتى هلمند و جامعۀ مدنى انتقاد مى کنند که براى تامين امنيت، امسال حدود ٤٠ هيئت عاليرتبه وارد اين ولايت شده؛ اما امنيت آن با گذشت هر روز بدتر شده است.

آنان مى گويند که مواصلت هيئت ازکابل، بيشتر نمايشى مى باشد، تصاويراخذ مى کنند، جلسات دايرمى کنند و وعده هاى ميان تهى را مى سپارند؛ اما تاکنون هيچ اثرى از امنيت ديده نشده است.

به گزارش پژواک؛ درجريان سال جاری خورشيدى؛ رييس جمهور، رييس اجرايى، وزيردفاع ملى، لوى درستيز و هيئت هاى ملکى و نظامى بلندرتبه به ولايت هلمند سفر کرده اند.

حاجى کريم اتل رييس شوراى ولايتى هلمند مى گويد اگرچه هيئت هاى عاليرتبه، سفرهاى زياد به اين ولايت انجام دادند؛ اما وضعيت تغيير نکرد، بلکه با گذشت هر روز بدترشد.

وی گفت که درحال حاضر، در لشکرگاه و مناطق اطراف آن، تهديدهاى امنيتى زياد است؛ اگر دولت توجه نکند، در بهار سال آينده شهر لشکرگاه نيز مصوون نخواهد بود.

اتل می گوید؛ مقاماتى که اينجا مى آيند، صرف تعهد مى کنند، وقت را ضايع مى کنند، معاملات و کارهاى شخصى شان را انجام مى دهند، براى تامين امنيت هيچ کارى را نکرده اند.

رييس شوراى ولايتى در مورد اينکه مقامات مذکور چه معاملاتى را انجام داده اند؟ جزييات بيشتر ارايه نکرد؛ اما افزود که صرف در هشت ماه گذشته به شمول رييس جمهور و رييس اجرايى، حدود ٤٠ مقام عاليرتبه به اين ولايت سفر کرده اند.

اتل گفت: “اگر با ورود هر هيئت دوکيلومتر پيشرفت صورت مى گرفت؛ اکنون در حدود ٨٠ کيلومتر ساحه امنيت تامين مى شد.”

اما موصوف افزود که دراينجا کارها برعکس ادامه دارد، بعد از برگشت هيئت ها ساحۀ امنيتى بيشتر محدود شده و مناطق ديگر به دست طالبان افتاده است.

حاجى نويد وطنوال رييس جامعۀ مدنى انصاف درهلمند نيز گفت که آنها از آمدن و کارکردمسوولين بلندپايه وهيئت ها ناراض اند.

وطنوال مدعى شد که بيش از ٥٠٠ هيئت به اين ولايت سفرکرده اند، به عوض اينکه امنيت را تامين نمايند، افراد شان را در حوزه ها، قوماندانى ها و قول اردوها به وظايف مى گمارند.

وی افزود: “منافع مقامات بلندپايه و مسوولين محلى اينجا با هم مشترک است، مسوولينى که مى آيند وعده هاى تجهيز وتسليح نيروهاى امنيتى را مى سپارند؛ اما بعد از برگشت، مخالفين مسلح مناطق بيشتر را تصرف مى کنند.”

به گفته وطنوال، هيئت هاى اعزامى در قرارگاه هاى نظامى، ملاقات هاى مخفى انجام مى دهند، با سران قومى و مردم ديدار نمى کنند تا از مشکلات اصلى خود را مطلع سازند.

عمرزواک سخنگوى والى هلمند گفت که ممکن ٢٠ هيئت به اين ولايت سفرکرده و دراينجا جلسات مهم و مشوره ها را انجام داده اند.

زواک افزود که درحال حاضر، امنيت اين ولايت به طور نسبى درکنترول است، جلو پيشروى مخالفين مسلح نيز گرفته شده است.

درجريان سال روان خورشيدى، سفرهاى هيئت هاى بلندرتبه که به هلمند صورت گرفته، بعد از سقوط ولسوالى هاى موسى قلعه و نوزاد، ولسوالى هاى ناوه و خانشين نيز سقوط کردند و امنيت ولسوالى هاى نادعلى، مارجه و گرمسير، به ساختمان هاى آن محدود شده است.

همچنان جنگ تا حوزۀ اول لشکرگاه مرکز هلمند گسترش يافته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟