با وجود آتش بس چندی پیش، تلفات غیرنظامیان در افغانستان بی سابقه اعلام شد

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 45083

بر بنیاد گزارش نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، تلفات غیر نظامیان از سال 2009 تاکنون در کشور بی سابقه بوده است. این میزان تلفات در حالی اعلام می شود که چندی پیش نیز آتش بس برقرار شده بود.

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، امروز یک‌شنبه (۲۴سرطان) گزارش تازه‌ای را در بارۀ تلفات غیرنظامیان در افغانستان به نشر رساند.

هیات امدادرسان سازمان ملل متحد در افغانستان در تازه‌ترین گزارش از تلفات میدانی اعلام کرد، تعداد کشته‌ها با یک درصد افزایش به ۱۶۹۲ تن رسیده است و شمار زخمی‌ها با کاهش پنج‌ درصدی، ۳۴۳۰ تن را نشان می‌دهد.

ماه گذشته با برقراری آتش‌بس سه روزه به مناسبت تعطیلات عید فطر این امید به وجود آمد که روزی صلح در افغانستان برقرار شود. تادامیچی یاماموتو، مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور افغانستان در بیانیه‌ای گفت: آن آتش‌بس موقت نشان داد که درگیری‌ها قابل توقف است و دیگر نیازی نیست که غیرنظامیان افغان بار جنگ را به دوش بکشند.

اما با نبردهای سنگینی که نیمه اول امسال در سراسر این کشور دیده شد و حملات انتحاری مکرر در کابل و شهرهای مهمی چون جلال‌آباد، این گزارش بر اوضاع امنیتی وخیم افغانستان تاکید دارد. این گزارش همچنین بر افزایش فعالیت تروریست‌های داعشی اشاره دارد که با دو برابر شدن تلفات در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان که جلال آباد مرکز آن است، قابل مشاهده است. شبه‌نظامیان این گروه در ماه‌های اخیر یک سری حملات در آنجا انجام دادند.

دلایل اصلی تلفات، درگیری میدانی نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان، بمب‌های جاده‌ای و نیز حملات انتحاری و سایر حملات پیچیده است که موجب شده تا میزان تلفات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد کند. صدها غیر نظامی در حملات علیه مکان‌های مقدس، دفاتر وزرای دولتی و گروه‌های امدادی، مراکز ورزشی و حوزه‌های رای‌گیری کشته شدند.

۵۲ درصد از غیرنظامیان ناشی از حملات انتحاری و حملات پیچیده به داعش نسبت داده می‌شود و ۴۰ درصد به طالبان. در حالی که انتخابات پارلمانی افغانستان برای ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده است، نگرانی از افزایش خشونت در روزهای منتهی به رای‌گیری بیشتر می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟