بالاخره پاکستانی ها دروازه مرزی تورخم را ساختند

  • انتشار: ۹ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 14405

پاکستان روز پنجشنبه دروازه مرزی تازه احداث شده خود در گذرگاه مرزی تورخم را رسماً افتتاح کرد و نام باب پاکستان بر آن نهاد و بر سر این دروازه مرزی، پرچمش برافراشت.

به گزارش خبرگزاریر اطلس به نقل از روزنامه ماندگار؛ از آنجا که در جریان درگیری‌های مرزی درمنطقه تورخم که چند هفته پیش میان نیروهای مرزبانی پاکستان و افغانستان رخ داد و یکی از فرماندهان مرزی ارتش پاکستان به نام جواد علی چنگیزی و سه نفر دیگر از نیروهای مرزبان این کشور در این درگیری‌ها کشته شدند، ابتدا پیشنهاد شد که این دروازه به نام این فرمانده پاکستانی ثبت شود.

به هرحال نام یکی ازترمینال‌های ایجاد شده در این گذرگاه مرزی تورخم، به نام این فرمانده پاکستانی ثبت شد.

گذرگاه مرزی تورخم یکی از پرتردد‌ترین گذرگاه‌های مرزی میان پاکستان و افغانستان است که روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر و صدها لاری از طریق این گذرگاه مرزی ، میان دو کشور همسایه تردد می‌کنند.

کار احداث دروازه مرزی و تاسیسات مربوط به آن در تورخم در سال ۲۰۱۴ از سوی پاکستان آغاز شد اما اعتراض‌های افغانستان به ساخت این دروازه، موجب تاخیر در تکمیل آن شد.

دولت افغانستان با احداث دروازه‌های مرزی و ایجاد موانع مرزی میان دو کشور به ویژه در منطقه تورخم مخالف است؛ اما طرف پاکستانی اصرار داد ایجاد این دروازه‌ها موجب قانونمندشدن و کنترل بهتر رفت و آمدهای مرزی میان دو کشور می‌شود.

اسلام آباد اصولاً به دنبال کنترل بیشتر بر مرزهای با افغانستان با هدف جلوگیری از ورود بی‌حد و حساب و غیرقانونی افغانستانی‌ها به خاک پاکستان است. پاکستان در یکی دوسال اخیر تلاش‌های مضاعفی را برای اخراج مهاجران قانونی و غیرقانونی افغانی از خاک خود آغاز کرده است.

از زمان آغاز سخت گیری‌های پاکستان برای اخراج مهاجران، به شدت بر نگرانی‌های مهاجران قانونی و غیرقانونی افغانستان در پاکستان که تعدادشان در مجموع نزدیک به سه میلیون است، افزوده بطوری که می‌گویند این نگرانی بر زنده‌گی روزمره آنها به شدت تاثیر گذاشته و روز خوش برای آنها باقی نگذاشته است.

براساس ضوابط جدید مرزی پاکستان، تنها افغان‌هایی که دارای مدارک معتبر هستند، می‌توانند از گذرگاه ها و دروازه های مرزی وارد خاک پاکستان شوند.

پاکستان قصد دارد دروازه‌هایی مشابه دروازه مرزی تورخم در تمام شش گذرگام مرزی خود با افغانستان ایجاد کند.

پاکستان و افغانستان بیش از دو هزار و ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که بسیاری از نقاط آن ، کاملا نفوذ پذیر و خارج از کنترل دو کشور است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟