ایندیپندنت: سفر پرماجرای ترامپ به منطقه

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 21907

پس از ابن‌بطوطه که در قرن چهاردهم میلادی به غرب‌آسیا سفر کرد، کسی جز دونالد ترامپ با آرزوهای دست‌نیافتنی راهی این منطقه نشده است. جز سفر به قدس و عربستان، مشابهت دیگری نمی‌توان میان بطوطه جهانگرد و پژوهشگر مسلمان مراکشی و چهل و پنجمین رییس‌جمهور آمریکا یافت.

رابرت فیسک ؛ خبرنگار روزنامه ایندیپندنت: پس از ابن‌بطوطه که در قرن چهاردهم میلادی به غرب‌آسیا سفر کرد، کسی جز دونالد ترامپ با آرزوهای دست‌نیافتنی راهی این منطقه نشده است. جز سفر به قدس و عربستان، مشابهت دیگری نمی‌توان میان بطوطه جهانگرد و پژوهشگر مسلمان مراکشی و چهل و پنجمین رییس‌جمهور آمریکا یافت.

تا اینجا ما می‌دانیم که ترامپ می‌اندیشد در حال سفر به مرکز سه دین توحیدی یعنی ریاض، اورشلیم و واتیکان است. ولی مشکلاتی بر سر راه وی وجود دارند. نخست اینکه چون مسیحی است به مکه نمی‌تواند سفر کند و دیگر اینکه پادشاه فرتوت سعودی نماینده حکومت استبدادی و تروریست‌پرور وهابی است که برخی شهروندان آن در همان گروه داعشی هستند که ساکن جدید کاخ‌سفید فکر می‌کند علیه آن می‌جنگد.

ترامپ در سفر به اسرائیل با نتانیاهو دیدار خواهد کرد که به سختی بتوان او را نماینده یهودیت دانست و فقط مانند غارتگران درپی آن است که سرزمین‌های اعراب در کرانه باختری رود اردن را به نفع یهودیان مصادره کند و لابد یهودیان فقط آنهایی هستند که ترامپ می‌اندیشد. پس از آن، ترامپ به دیدار پاپ می‌رود که تنها، نماینده کاتولیک‌های رومی است و سلوک وی از سکاندار سیاست آمریکا متفاوت است. البته ابن‌بطوطه حدود ربع قرن در سفر بود و خدا را شکر ترامپ سفر خود را به سه‌روز محدود کرده است. مطمئناً او قصد ندارد چیزی بیش از آنچه درباره یهودیت در قدس خواهد گفت، درباره اسلام در عربستان بگوید؛ ولی سعودی‌ها می‌خواهند درباره قطع سر«مار» ایران شیعی، با وی گفت‌وگو کنند. باید به‌یاد داشته باشیم که ترامپ همان دیوانه‌ای است که بر سر عکس کودکان سنی کشته‌شده در ماه گذشته در سوریه، اشک تمساح ریخت و برای کودکان شیعه فوعه و کفریا که در راه انتقال به حلب چند روز پس از آن کشته شدند، هیچ واکنشی از خود نشان نداد.

دو طرف آمریکایی و عرب امید دارند بتوانند روابط واقعی میان این پادشاهی خونخوار و ایالات‌متحده خوشحال از کشتار انسان‌ها را، مجدداً برقرار کنند. ترامپ شاید بخواهد نگاهی به تازه‌ترین گزارش «بن امرسون» گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل درباره زندانی کردن و شکنجه فعالان حقوق‌بشر و مظنونان به ارتکاب جرائم مرتبط با تروریسم در عربستان نگاهی بیاندازد اما نه؛ فراموشش کنید. با این وصف، نه پادشاه سعودی امام است و نه نتانیاهو خاخام؛ اما سفر به قدس می‌تواند به موضوع خنده‌داری تبدیل شود، زیرا ترامپ ممکن است از نتانیاهو بخواهد که در جنگ علیه داعش به وی کمک کند؛ احتمالاً بدون درک این نکته که اسراییل فقط ارتش سوریه و حزب‌الله شیعه در سوریه را بمباران می‌کند و هیچ‌گاه داعش را هدف قرار نداده است. در واقع، اسراییلی‌ها به تروریست‌های جبهه‌النصره که زیرمجموعه القاعده (که در یازدهم سپتامبر چندین نقطه از ایالات‌متحده را مورد حملات تروریستی خود قرار داد) به‌شمار می‌روند، کمک‌های صحی ارائه می‌دهند. برخلاف ابن‌بطوطه که به دمشق هم سفر کرد، ترامپ فقط درپی یافتن شرکا و دوستانی برای مبارزه با تروریسم است؛ تروریسمی که مطمئناً با آنچه سعودی‌ها در یمن و اسراییلی‌ها در لبنان و فلسطین انجام می‌دهند، هیچ ارتباطی ندارد.

این موضوع را خبرنگاران سی‌‌ان‌ان، ای‌بی‌سی و تمامی غول‌های رسانه‌ای آمریکا نیز مطرح نخواهند کرد و فقط به نشخوار مهملات همیشگی رییس‌جمهور مجنون خود درباره «سیاست‌ها»، «بازیگران کلیدی» و «میانه‌روها» (مانند دولت میانه‌رو عربستان‌سعودی) ادامه خواهند داد. بدین‌ترتیب ترامپ قصد دارد در ملاقات با پادشاه تروریست‌ها و غارتگر زمین‌های متعلق به فلسطینیان، صلح را در سرزمین مقدس حکمفرما سازد. به هر روی، ابن‌بطوطه تا پکن سفر کرد و البته هیچ‌وقت (مانند ترامپ که خواستار آن شده) خواهان افتخار ملاقات با افراد‌باهوش حاکم بر کوریای‌شمالی نشد.

منبع: ایندیپندنت

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟