ایندیپندند: پدر بمب ها در ایران ساخته شد

  • انتشار: ۲۷ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 30722
پدر بمب ها ایران

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم نیما مکینتایر نوشت: یکی از بلند پایه ترین فرماندهان ایران ادعا کرده است این کشور یک بمب ده تنی ملقب به پدر بمب ها را ساخته است که قابل مقایسه با قدرتمندترین بمب غیرهسته ای آمریکا موسوم به مادر همه بمب ها است.

به گزارش خبرگزاری اطلس، امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران، گفته است ایران یک بمب ۱۰ تنی ساخته که قابلیت پرتاب از هواپیماهای «ایلوشین» دارد.

حاجی زاده این بمب را «پدر همه بمب ها» خوانده و گفته است این بمب قابل قیاس با نمونه آمریکایی آن «مادر همه بمب ها» بوده و چیزی کم از آن ندارد.

وی این بمب را پدر همه بمب ها توصیف و آن را با بمب عظیم انفجار هوایی (MOAB) آمریکا معروف به مادر همه بمب ها مقایسه کرد که نیروی هوایی آمریکا در ماه آپریل از هواپیمای ام سی-130 در ننگرهار پرتاب کرد.

بمب ام او ای بی قوی ترین سلاح غیرهسته ای است که تا کنون ارتش آمریکا استفاده کرده است، شدت انفجار آن برابر با یازده تن تی ان تی و شعاع انفجار آن یک مایل است.

به نوشته ایندیپندنت، در سال 2015 (1394)، تحریم های اقتصادی سخت ایران پس از موافقت با محدود کردن فعالیت های تسلیحات هسته ای، لغو شد. در قطعنامه سازمان ملل که پنج عضو شورای امنیت آن را امضا کردند از ایران خواسته شده است هیچ گونه فعالیت مربوط به موشک های بالستیک را که قادر به حمل کلاهک های هسته ای باشند، انجام ندهد. ایران می گوید به این توافق پایبند است. اما دولت ترامپ بارها گفته است که ایران این توافق را نقض می کند.

ایرینا فدوروا، کارشناس ارشد انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم در روسیه در همین زمینه با تاکید بر اینکه ایران با اعلام این خبر قدرت نظامی خود را به نمایش گذاشته، گفته است البته اعلام ساخت این بمب سبب موج جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟