اکسپرس تریبیون: سفر هیئتی از طالبان به چین برای مذاکرات صلح

  • انتشار: ۱۷ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 19299

یک رسانه پاکستانی اعلام کرد که ماه گذشته هیئتی 5 نفره از طالبان به ریاست عباس استانکزی رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به کشور چین سفر کرده بوده است که هدف آن گفتگوهای صلح در افغانستان ذکر شده است.

روزنامه پاکستانی اعلام کرد که هیئتی از طالبان به ریاست «شیرمحمد عباس ستانکزی» برای مذاکره با مقامات چینی درباره روند گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان ماه گذشته به پکن سفر کرده‌ است.

به گزارش اکسپرس‌تریبون پس از دعوت ماه گذشته چین از سران سیاسی طالبان، برخی از منابع این گروه از سفر مقامات ارشد طالبان به پکن برای مذاکره با مقامات چینی درباره گفت‌وگوهای صلح افغانستان، خبر داده‌اند.

به گفته این منابع هیئت پنج نفره از مقامات طالبان به ریاست شیرمحمد عباس ستانکزی رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به چین سفر کردند تا با مقامات دولت این کشور درباره گفت‌وگوهای صلح افغانستان رایزنی کنند.

هیئتی که به سرکردگی شیرمحمد عباس ستانکزی به چین سفر کرده است شامل «مولوی صلاح‌الدین دلاور» «جان‌محمد مدنی» «سلام‌حنفی» و «داکتر صالح» می‌شوند.

یک منبع طالبان نیز گفته است که این سفر تحت بخشی از روابط سیاسی دفتر قطر با کشورهای اروپایی از جمله ناروی، آلمان، فرانسه، انگلیس و کشورهای همسایه و منطقه صورت گرفته است.

وی اظهارداشت که این روابط در واقع برای برقراری صلح در افغانستان از طریق مذاکرات شکل گرفته است.

یک مقام ارشد طالبان نیز با تائید این سفر گفته که چین به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی و کشور ذینفع در افغانستان می‌خواهد تا نقش سازنده و مهمی در برقراری ثبات و صلح در افغانستان ایفا کند به همین دلیل طالبان برای دیدار از این کشور دعوت شده‌اند.

گفته می‌شود که چند روز پس از سفر مقامات طالبان، «دینگ شیجون» نماینده ویژه چین در امور افغانستان و پاکستان، به قصد دیدار با مقامات ارشد دولت افغانستان از جمله اشرف غنی به کابل سفر کرد.

دینگ شیجون در دیدارش با اشرف غنی گفته بود که کشورش از طریق ارتباطات با طالبان تلاش کرده تا این گروه را برای مذاکرات صلح تشویق کند.

نماینده ویژه چین در امور افغانستان گفته بود که دولت چین همواره در تماس با طالبان تاکید کرده که این گروه باید دولت افغانستان و ریاست جمهوری این کشور را به رسمیت بشناسد و گفت‌وگو تنها انتخابی است که این گروه دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟