انجمن امنیت آسیا: در برابر تهدید افراطگرایی از رسانه های اجتماعی استفاده بیشتر صورت گیرد

  • انتشار: ۱۴ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 28245

در حال حاضر نشست سران شماری از کشورهای آسیایی در مانیلا پایتخت فلیپین جریان دارد. وزرای خارجه ده عضو انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا و نمایندگان 17 کشور همکار در این گردهمایی شرکت کرده اند. آنان مصمم اند که یک رویکرد منطقه ای را به هدف مبارزه در برابر تهدیدات امنیتی ایجاد کنند.
پیش از برگزاری این نشست، پیش نویس اعلامیه ای ترتیب یافته است که در آن بر چگونگی استفاده بیشتر از رسانه های اجتماعی در برابر گسترش خشونت افراطگرایی تاکید شده است. در بخشی از این اعلامیه که در اختیار خبرگزاری اسوشیتدپرس قرار گرفته است آمده است: «فعالیت های تروریستی اخیر زیر هر نام و شعار، از سوی وزرای شرکت کننده در این گردهمایی با شدیدترین الفاظ نکوهش خواهند شد.»
در بریده ای از این اعلامیه تذکر رفته است که “آنان همچنان یادداشتی را در خصوص الزامی دانستن استفاده کامل و موثر از رسانه های اجتماعی برای مبارزه با گسترش فعالیت های تروریستی از طریق آنلاین، مطرح کرده اند”.
انجمن منطقه ای کشورهای جنوب شرق آسیا همچنان در نظر دارد که روی ایجاد یک میکانیزم موثر به هدف گسترش تلاش ها در ساحه امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، به گفتگو بپردازند. جاپان، مالیزیا و سنگاپور به گونه داوطلبانه متعهد شده اند که رهبری این میکانیزم را به پیش ببرند.
فلیپین که در حال حاضر میزبانی انجمن منطقه ای دولت های جنوب شرق آسیا را به عهده دارد، یکی از کشورهاییست که از فعالیت های افراطگرایی متاثر شده است. مقامات فلیپین گفته اند که در حال حاضر ایدئولوژی رادیکال “دولت اسلامی” در جنوب این کشور رو به گسترش است. به بیان آنان، گروه های محلی از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار ابتدائی استفاده کرده و به سربازگیری می پردازند. فعالیت های آنان کشورهای اندونیزیا، سنگاپور و مالیزیا را نیز در بر می گیرد.
نیروهای امنیتی فلیپین در حال پیکار در برابر گروه تروریستی “دولت اسلامی” می باشند. این گروه از دو ماه به این طرف بخش هایی از شهر ماراوی را که بیشتر مسلمان نشین است، تحت کنترول خود درآورده است. در نتیجه درگیری میان دو طرف نزدیک به 700 تن جان باخته و بیش از 400 هزار تن دیگر بی خانمان شده اند.
مقامات فلیپین معتقد اند که این چالش از مرزهای ماراوی به بیرون گسترش یافته و جنگجویان این گروه احتمالآ آمادگی برای انجام حملات در شهرهای دیگر را نیز روی دست دارند.
به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه فلیپین، وزرای کشورهای عضو انجمن جنوب شرق آسیا، آماده اند که در برابر این چالش به گفتگو بپردازند. آنان می دانند که گروه های افراطی برای گسترش ایدئولوژی، سربازگیری و الهام بخشی حملات، چگونه رسانه های اجتماعی را بکار می گیرند.
او گفت: «آنان نوارهای ویدیویی خشونت را در تویتر و فیسبوک به نشر رسانیده و از طریق اپلیکیشن تلگرام به رد و بدل پیام خود می پردازند». وزرای شرکت کننده در این گردهمایی هم در نظر دارند که از چنین سیستم عامل برای دفع فعالیت های آنان استفاده کنند.
جنرال ریستیتوتو پادیلا، سخنگوی نظامی فلیپین با اشاره به حمایت اندونیزیا و مالیزیا از طریق تبادل معلومات استخباراتی و گشتزنی های هماهنگ شده در مرزها گفت که “ما می توانیم بیشتر از همکاری های سنتی نظامی فعالیت داشته باشیم.”

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟