انتقاد نمایندگان مجلس از رئیس جمهور: غنی کارهایی انجام می دهد که در صلاحیتش نیست

  • انتشار: ۲۷ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: پارلمانتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 15699

بعد از رخصتی های عید قربان امروز (شنبه) مجلس نمایندگان جلسه رسمی داشت، در این جلسه برخی از نمایندگان مجلس به شدت از اشرف غنی رئیس جمهور انتقاد کردند؛ آنان رئیس جمهور را متهم کردند بیشتر از صلاحیت هایش، کارهایی را انجام می دهد.

اعضای مجلس در جلسه امروز از عملکرد رییس جمهور غنی و افزایش ناامنی‌ها در برخی ولایت ها نیز انتقاد کردند آنان دولت را به بی توجهی به امنیت مردم متهم کردند.

در جلسه امروز پارلمان شماری از نمایندگان مجلس رییس جمهور را بر انجام کارهای بیشتر از صلاحیتش متهم کردند و برخی دیگر از ناامنی‌ها در ولایات‌شان شکایت کردند.

عبدالقادر زازی، نماینده مردم در مجلس گفت، تا زمانی که سرنوشت قانون تشکیل، صلاحیت‌ها و وظایف کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی پارلمان مشخص نشود، رییس جمهور حق صدور فرمان جدید ندارد، به باور او کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی نیز در این مورد بررسی می‌کند.

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نیز گفت، تا زمانی که سرنوشت این قانون مشخص نشود، رییس جمهور حق تصمیم گیری در این مورد را ندارد.

رییس مجلس صدور فرمان در زمان رخصتی‌های مجلس نمایندگان را مطابق قانون اساسی می‌داند؛ اما تاکید دارد که باید قانون تشکیل، صلاحیت‌ها و وظایف کمیسیون‍‌های انتخاباتی از فیلتر مجلس نمایندگان بگذرد.

پس از آن که مجلس نمایندگان قانون تشکیل، صلاحیت ها و وظایف کمیسیون های انتخاباتی را رد کرد، در جریان رخصتی های تابستانی این مجلس، رییس جمهور فرمان تقنینی‌ای را صادر کرد که بر بنیاد آن وظایف، صلاحیت ها و تشکیلات کمیسیون های انتخاباتی مشخص می شد.

حالا پس از رخصتی‌های تابستانی، این کار رییس جمهور از سوی شماری از نمایندگان در مجلس با انتقاد روبه روشده است.

در همین حال، شماری از نمایندگان که از ولایات شان بازگشته اند ناامنی‌ها در ولایات‌شان را به عنوان اساسی ترین چالش در کشور عنوان می‌کنند.

گل پاچا مجیدی نماینده مردم پکتیا گفت، حکومت باید سرنوشت افرادی را که از آنسوی مرز وارد کشور می‌شوند مشخص کند که آنان مهاجر هستند یا هراس‌افگن.

به گفته‌ی او امنیت ولایت پکتیا را به شدت شکننده است.

عبیدالله بارکزی، نماینده مردم ارزگان نیز از وضعیت امنیتی در این ولایت به شدت ابراز نگرانی کرده است.

پیش از این شماری از نمایندگان در مجلس باور داشتند که تغییر در قانون تشکیل، صلاحیت ها و وظایف کمیسیون های انتخاباتی نمی تواند جلو تقلب در انتخابات را بگیرد و برای آنکه انتخابات به دور از تقلب باشد سیستم انتخابات تغییر کند، به همین دلیل قانون تشکیل، صلاحیت ها و وظایف کمیسیون های انتخاباتی از سوی این مجلس رد شده بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟