انتقاد عفو بین الملل از برخورد خشونت آمیز حکومت با مظاهره کنندگان در کابل

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 23693

سازمان عفو بین الملل استفاده از قوه علیه مظاهره کنندگان روز جمعه در کابل را یک اقدام “غیر قانونی” توسط حکومت افغانستان خواند و خواستار به محاکمه کشانیدن عاملان کشتار مظاهره کنندگان شد.

این سازمان حامی حقوق بشر با نشر اعلامیه ای گفت که استفاده بیش از حد و کشنده قوه توسط نیرو های امنیتی افغان علیه مظاهره کنندگان “بی پروایی مقامات افغانستان را نسبت به حیات مردم عادی نشان می دهد.”

در این اعلامیه آمده است: “در حالیکه گزارشی های در مورد به خشونت کشانیدن مظاهره روز جمعه به شمول پرتاب سنگ توسط شماری از مظاهره کنندگان به سوی پولیس وجود دارد، اما این کار نمی تواند واکنش شدید و مرگبار (نیرو های امنیتی) را توجیه کند.”

سازمان عفو بین الملل همچنین خواستار تحقیقات “مستقل و موثر” در مورد حمله چهار راهی زنبق شده است.

در همین حال، هئیت معاونت ملل متحد در افغانستان یا یوناما در مورد کشته شدن مظاهره کنندگان روز جمعه “نگرانی عمیق” خود را ابراز کرد.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان با نشر اعلامیه ای گفته است که خشم مظاهره کنندگان به خاطر حمله اخیر در کابل “کاملاً قابل درک” بوده اما خشونت بیشتر راه حل نمی باشد.

یوناما گفته است که مظاهره مسالمت آمیز حق مندرج در قانون اساسی افغان ها می باشد اما از مظاهره کنندگان و نیرو های امنیتی خواستار عدم توسل به خشونت شده است.

در اثر درگیری بین مظاهره کنندگان و نیرو های امنیتی روز گذشته (جمعه) دست کم پنج نفر کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟