انتقاد دیده بان حقوق بشر از عربستان به دلیل اشاعه تنفر و تبعیض علیه شیعیان

  • انتشار: ۵ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 31156

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی شماری از روحانیان و نهادهای مذهبی عربستان را به اشاعۀ تنفر و تبعیض علیه جمعیت های مذهبی از جمله شیعیان متهم کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشش تصریح کرده است که مسئولان عربستان به روحانیان دولتی این کشور اجازه می‌دهند که اقلیت های دینی این کشور را تحقیر کرده و از آنان در متون رسمی و تصمیم های دینی تصویری شیطانی ارایه کنند.

سازمان دیده بان حقوق بشر این اقدام ها را ادامۀ سیاست و رفتارهای گروه های “دولت اسلامی” و القاعده توصیف کرده و نظام قضایی عربستان را ضدشیعی خوانده است. همین منبع اضافه کرده است که دولت و روحانیان عربستان این شیوه را علیه یهودیان، مسیحیان و مسلمانان صوفی به کار می گیرند. یکی از روحانیان بلندپایه سعودی به تازگی در یک سخنرانی شیعیان را برادران شیطان نامید.

دیده‌بان حقوق بشر در نیویورک روز گذشته (سه‌شنبه ۲۶ سپتامبر) در گزارشی در ۶۶ صفحه می‌گوید برخی واعظان مذهبی که در استخدام دولت عربستان سعودی‌اند، در سخنرانی‌ها و موعظه‌هایشان علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله شیعیان نفرت‌پراکنی می‌کنند و چهره‌ای «خبیثانه» و «شیطانی» از این دگرباوران به دست می‌دهند.

سارا لی ویتسون، دبیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در انتقاد از نفرت‌پراکنی مذهبی در عربستان سعودی گفته است: در سال‌های اخیر عربستان سعودی بی‌وقفه روایتی اصلاح‌گرایانه را تبلیغ کرده است، با این حال اجازه می‌دهد که روحانیون مرتبط با دولت و کتاب‌های درسی به شکل علنی اقلیت‌های مذهبی مثل شیعه را به شکلی شیطانی ترسیم کنند.

به گفته سارا لی ویتسون در اثر این خطبه‌ها و وعظ‌ها، تبعیض مذهبی علیه دگرباوران به طور روشمندی اعمال می‌شود و بدتر از آن، خشونت‌ها علیه اقلیت‌های مذهبی به ویژه شیعیان را از نظر شرعی توجیه می‌کند.

سال ۲۰۱۵ یک دادگاه سعودی شهروندی شیعه را به جرم میزبانی از مراسم خصوصی نماز جماعت شیعیان در منزل پدری به دو ماه زندان و ۶۰ ضربه شلاق محکوم کرد.

در سال ۲۰۱۴ یک دادگاه در عربستان سعودی مردی سنی را به خاطر «همنشینی با شیعیان» محکوم کرد. دیده‌بان حقوق بشر از این دو پرونده به عنوان نمونه‌هایی از اعمال تبعیض مذهبی در دستگاه قضایی سعودی یاد می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟