اقدامات نمایشی اردوغان/ از تجارت 3 میلیارد دالری با اسرائیل تا عزای عمومی برای فلسطینی ها

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصادبین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 41997

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پی شهادت 59 فلسطینی در تظاهرات روز گذشته بازگشت در نوار مرزی باریکه غزه، اعلام 3 روز عزای عمومی کرد. این اقدامات رئیس جمهور ترکیه در حالی انجام می شود که این کشور با اسرائیل رابطه گسترده ای دارد.

در حالی که سفارت اسرائیل در آنکارا فعال هست و روابط گسترده تجاری بین ترکیه و اسرائیل برقرار می‌باشد(از جمله روزانه دهها پرواز به شهرهای مختلف یکدیگر) رجب طیب اردوغان بخاطر اتفاقات روز گذشته در غزه، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

تمامی این ژست های تند آنکارا در تمامی این سال ها تا به امروز در خصوص اسرائیل که با اقدام ترامپ دوباره اوج گرفت تنها ژست های حکومتی در محافل غیرحکومتی برای نفوذ بیشتر آنکارا بر تل اویو است.

به باور کارشناسان علیرغم تمامی انتقادات شدید ترکیه علیه اسرائیل، سفارتخانه و نیز روابط اقتصادی میان دو طرف تا به امروز برقرار است و در این راستا روابط اقتصادی و تجاری کالایی میان ترکیه و اسرائیل هم کم نبوده است، به گونه ای که تنها در سال 2016 حدود 3 میلیارد دالر صادرات کالا از ترکیه به اسرائیل صورت گرفته است.

اجلاس سالانه “مجمع جهانی اقتصاد” در شهر داووس سوئیس در ژانویه ۲۰۰۹ بی شک به یاد ماندنی ترین صحنه نزاع دیپلوماتیک میان ترکیه و اسرائیل بود. درگیری لفظی تند اردوغان با شیمون پرز، رئیس جمهوری وقت اسرائیل درباره محاصره نوار غزه، اگرچه روابط دو طرف را با چالش مواجه کرد، اما شخص اردوغان را یک شب به رهبری جسور نزد کشورهای اسلامی و عربی منطقه بدل ساخت.

حتی بعد از حمله 31 می 2010 واحد شایتت 13 ارتش اسرائیل به کشتی مرمره و کشته شدن 9 تن از اتباع ترکیه که به تعلیق مناسبات دیپلماتیک بین دو ترکیه واسرائیل انجامید، مناسبات اقتصادی دوجانبه نه تنها ادامه داشت بلکه شاهد رشد نیز بود.

گفتنی است که در تظاهرات های روز گذشته در غزه 59 فلسطینی به شهادت رسیده و نزدیک به 3000 نفر دیگر نیز زخمی شدند. این اقدام صهیونیست ها با سکوت بسیاری از کشورهای عربی همراه بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟