افغانستان تلاش می کند تا از تحریم آمریکا بر ایران مستثنی شود

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 46028

با آغاز تحریم های آمریکا بر ایران، مقام های حکومت افغانستان در تلاش هستند تا این تحریم ها تاثیر زیادی بر افغانستان وارد نکند. افغانستان هم اکنون بیشترین واردات خود را از ایران به دست می آورد.

مقامات افغانستان علیرغم اینکه مدعی هستند تجارت افغانستان از گستردگی لازم برای حفظ خود برخوردار است و تحریم امریکا علیه ایران تاثیر منفی زیادی بر این تجارت ندارد، اما در عین حال می گویند که حجم معاملات اقتصادی میان افغانستان با ایران بالاست و علاقمند هستند تا این شریک تجاری خوب را برای خود حفظ کنند.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور گفته است که واردات کالا از بندر چابهار از مواردی است که دولت افغانستان تلاش دارد تا آنرا از تحریم های آمریکا معاف نماید.

آقای چخانسوری گفته: “هرچند حالا ما برای تجارت ترانزیت متکی به یکی- دو کشور نیستیم. درهای ترانزیت ما با آسیای مرکزی باز شد،  با آن هم افغانستان به همکاری کشورهای همسایه نیاز دارد. گفت‌وگوها در باره بندر چابهار میان افغانستان، هند و ایران جریان دارد که این مرز تجاری از تحریم‌ها بر ایران، متاثر نشود.”

این در حالی است که معاون اتاق تجارت و صنایع می گوید که تحریم بندرچابهار می تواند بر داد و ستد افغانستان با ایران تاثیر منفی بگذارد و نرخ کالاهای وارداتی از این بندر به کشور را به شدت افزایش دهد.

به اعتقاد خانجان الکوزی، تحریم ایران توسط آمریکا، اثرات زیانباری بر اقتصاد کشور خواهد داشت و بهتر است حکومت تمام تلاش خود را برای مستثنا شدن از رعایت تحریم ها به کار گیرد.

بندر چابهار در جنوب ایران از مهمترین بنادر ترخیص و ورود کالا به افغانستان است که کشور را از وابستگی مطلق به بندر کراچی در پاکستان نجات داده و هزینه های واردات و صادرات کالا را نیز در حد قابل توجهی کاهش داده است.

رئیس جمهور آمریکا اخیرا با صادر کردن فرمانی، تحریم های اقتصادی علیه ایران را به صورت یکجانبه و بدون هماهنگی با جامعه جهانی آغاز کرده و همه کشورها و شرکت هایی که با ایران داد و ستد اقتصادی دارند را نیز تهدید کرده که در صورت هرگونه معامله ای با ایران، مشمول تحریم خواهند شد.

آغاز دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران، می تواند بر وضعیت اقتصادی افغانستان تاثیر فراوانی بگذارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟