افزایش بی سابقه تولید مواد مخدر در افغانستان

  • انتشار: ۲۴ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 33294

نماینده بخش مواد مخدر سازمان ملل متحد در افغانستان و حکومت اعلام کردند که تولید و کشت مواد مخدر امسال در افغانستان به بالاترین سطح خود رسید و با رشد 87 درصدی کشت نسبت به سال گذشته تولید این مواد به بیش از 9 هزار تن افزایش یافت.

براساس این گزارش در سال ۲۰۱۷ مقدار مواد مخدر تولید شده افغانستان به صورت تخمینی به ۹ هزار تن رسیده در حالی که این رقم در سال گذشته چهار هزار و ۸۰۰ تن بوده است.

براساس این گزارش، مجموع مساحت زمین زیر کشت این مواد هم از ۲۰۱ هزار هکتار به ۳۲۸ هزار هکتار در سال جاری رسیده است.

مارک کولن نماینده سازمان ملل در امور مواد مخدر گفت که در سال میلادی جاری 328 هزار هکتار زمین در سراسر افغانستان زیر کشت مواد مخدر رفت که نسبت به سال قبل 63 درصد افزایش نشان می دهد.

کولن گفت که تنها در ولایت هلمند، 63 هزار و 700 هکتار خشخاش کشت شد که 79 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این به آن معناست که نصف خشخاش افغانستان تنها در استان هلمند کشت شده است.

آمار ارائه شده نشان می‌دهد که برای اولین بار ساحات زیر کشت مواد مخدر در افغانستان به بیش از سیصد هزار هکتار افزایش یافته است. پیش از این بالاترین ارقام در این بخش، ساحاتی بیش از ۲۰۰ هزار هکتار زمین بوده است.

از سال ۱۹۹۴، سال گذشته برای سومین بار مساحت زمین زیر کشت تریاک در افغانستان به بالای ۲۰۰ هزار هکتار رسید. نخستین بار در سال ۲۰۰۹ این آمار به ۲۰۹ هزار رسید و در ۲۰۱۴ این آمار ۲۲۴ هزار هکتار بود.

این گزارش بیانگر آن است که کشت تریاک پربارتر شده و به طور متوسط از ۲۳.۸ کیلوگرم در هکتار در سال گذشته به بیش از ۲۷ کیلو گرم در هکتار رسیده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟