اظهارات صریح غنی/بیایند بگویند کی چیغ می زند!؟

  • انتشار: ۲۰ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشدهسیاست
  • شناسه مطلب: 26153

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اظهاراتی را به گونۀ واضح در مورد جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور، محمد محقق معاون دوم رییس اجرایی، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و عطا محمد نور والی بلخ بیان کرد.

رییس جمهور غنی روز سه‌شنبه(۲۰ سرطان) در یک نشست خبری در حضور رسانه‌ها ظاهر شد و در مورد مسایل مختلف به خبرنگاران پاسخ گفت.

اخیرا محمد محقق، معاون دوم رییس اجرایی گفته‌ است که رییس جمهور افغانستان در جریان جلساتی که برگزار می‌شود چیغ می‌زند.

محمد اشرف غنی در همین رابطه با انتقاد شدید به خبرنگاران گفت که امید است پس بیایند که کی چیغ می‌زند… شما قضاوت کنید کی دسپلین ندارد و آیا دسپلین دولتی این است که اعضای شورای امنیت ملی افغانستان به رسانه‌ها برایند؟

او گفت اگر من چیغ می‌زدم باید تا به حال هر حرکت مدنی را توهین می‌کردم و ضرورت بحث ما با پشتیبانی اعضای شورای ملی این است که یک کد اخلاقی وجود داشته باشد.

هم‌چنان در مورد این‌که وزیر امور خارجه از استعفای رییس جمهور سخن به میان آورده، محمد اشرف غنی گفت در قانون اساسی به من صلاحیت داده شده وزیران را عزل کنم و هر باری که آدم پیش‌نهاد عملی نداشته باشد، این را به یک وضعیت شخصی بدل نکند.

آقای غنی در پاسخ به پرسشی در مورد چگونه‌گی گفت‌گوهایش با عطا محمد نور والی بلخ گفت که استاد عطا سیاست‌مدار مطرح افغانستان است و امید است به حیث یک سیاست‌مدار مطرح، مسؤولانه رفتار کند.

در همین حال، با آن‌که جنرال عبدالرشید دوستم هنوز از اتهام اذیت جنسی احمد ایشچی برائت حاصل نکرده، طی سفری به کشور ترکیه رفته‌ است.

محمد اشرف غنی در این رابطه نیز به خبرنگاران گفت که در بخش معاون اول مسئلۀ عدلی و قضایی است و ادعا بین دو شخص وجود دارد.

او گفت که آقای دوستم به اجازۀ دادستان کل افغانستان سفر کرده، چون قانون افغانستان واضح است و کسی که مورد شک قرار می‌گیرد اما مریضی اساسی داشته باشد ]می‌تواند برود[ و او به حکم دادستان کل سفر کرده‌است.

این در حالی‌ست که اخیرا معاون اول رییس جمهور در جریان سفرش به ترکیه، ایتلافی را نیز با عطا محمد نور و محمد محقق تشکیل داد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟