اشرف غنی و رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کردند

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 34348

اشرف غنی رئیس جمهور پس از شرکت در اجلاس فوق العاده سران و مسوولان ارشد ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی، در استانبول با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

ارگ ریاست جمهوری با انتشار خبرنامه ای نوشته است؛ اشرف غنی رئیس‌جمهور در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیرامون موضوعات مختلف به‌ویژه مسایل منطقه، پروسۀ صلح و همکاری‌های دوجانبه به‌گونۀ مفصل بحث و تبادل نظر کردند. رئیس‌جمهور ترکیه از رئیس‌جمهورغنی به‌خاطر اشتراک و سخنرانی در نشست فوق‌العادۀ سازمان همکاری کشورهای اسلامی تشکر کرد.

در خبرنامه ارگ گفته شده است “رئیس‌جمهور نیز از اردوغان به‌خاطر دعوت در نشست متذکره قدردانی نمود و از برگزاری مؤفقانه نشست سازمان همکاری کشورهای اسلامی به ابتکار ترکیه، تشکر کرد و این نشست را فرصت مناسب برای جستجوی راه‌های حل مناسب به موضوع فلسطین عنوان نمود.”

رئیس‌جمهورغنی افزود که در شرایط حاضر یک رهبری مدبرانه نیاز است تا براساس آن از طریق اجماع به‌وجودآمده و مذاکرات سازنده، به مشکلات موجود نقطۀ پایان گذاشته‌شود.

رئیس‌جمهورغنی از ترکیه خواست تا کمپنی‌های که در دولت آن کشور ثبت می‌باشند، به حکومت افغانستان معرفی نماید تا در عرصه های ساختمانی و تطبیق پروژه‌های زیربنایی پس از طی مراحل روند تدارکاتی، سهم بگیرند.

در مقابل، رئیس‌جمهور ترکیه نیز از حسن نیت رئیس‌جمهورغنی قدردانی نموده افزود که کشورش به‌مثابۀ همکار در کنار دولت و مردم افغانستان هم‌چنان باقی خواهدماند و آمادۀ هرگونه همکاری در عرصه های‌مختلف با این کشور می‌باشد.

دوجانب پیرامون پروسۀ استانبول-قلب آسیا بحث نمودند و رئیس‌جمهورغنی از رئیس‌جمهور اردوغان به‌خاطر راه‌اندازی پروسۀ مذکور تشکر کرد و آنرا به‌منظور بحث روی موضوعات عمده، موفق و مهم قلم‌داد نمود.

رئیس جمهور اشرف غنی روز سه شنبه برای شرکت در نشست سران سازمان کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه شرکت و سخنرانی کرده بود.

در پایان نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی، قطعنامه یی از سوی سران دولت های شرکت کننده صادر شد که در آن تصمیم رئیس‎ جمهور امریکا در مورد بیت المقدس محکوم شده است.

سران کشورهای اسلامی در این قطعنامه خاطر نشان کرده اند که این موضوع تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است ونقض جدی قوانین بین‌المللی می باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟