اشرف غنی: افغانستان به بندر هیچ کشوری وابسته نیست

  • انتشار: ۲۰ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15603

رییس جمهور غنی می‌گوید که افغانستان به بندر هیچ کشوری وابسته نیست و ‌اکنون توانایی تغییر جغرافیای خود را در منطقه پیدا کرده است.

رییس جمهور در صحبت هایش کنایه ای به همسایگان گفت: ما به بندر کسی وابسته نیستیم که راه را بر ما بسته کند، افغانستان به زودی راه ارتباطی منطقه خواهد شد.

غنی از کشوری مشخص نام نبرد، اما به تازگی دولت افغانستان راه ترانزیت کالای های تجارتی پاکستان از خاک افغانستان به آسیانه میانه را مسدود کرده و پس از این لاری های تجارتی پاکستان در مرز تورخم متوقف خواهد شد.

رییس جمهور که به مناسبت پانزدهمین سالروز ترور احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور سخنرانی می کرد، با اشاره به رسیدن نخستین کاروان تجاری بازرگانان افغانستان از چین و اتصال ایران به افغانستان از طریق خط‌آهن می‌گوید: «افغانستان در آستانۀ وصل‌شدن با جهان و بیرون رفتن از انزوای جغرافیایی‌ست.»

حکومت افغانستان در حالی ممنوعیت انتقال کالاهای تجاری را از خاک خود اعلام کرده که پاکستان اواخر ماه گذشته (سنبله) مسیر بازرگانی سپین‌بولدک ـ چمن را مسدود کرد. پیش از مسدودشدن این مسیر، بازرگانان افغانستان روزانه 10 هزار کارتن میوۀ تازه به پاکستان صادر می‌کردند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟