از سالروز شهادت استاد ربانی تجلیل به عمل آمد / در خصوص انتخابات نگرانیم

  • انتشار: ۶ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 31220

صلاح الدین ربانی رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان در مراسمی در کابل گفت که این حزب پس از رایزنی با شورای رهبری برای مشارکت در انتخابات آینده تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

رهبر حزب جمعیت که سمت وزارت امور خارجه را نیز در حکوکت وحدت ملی عهده دار است، از رایزنی های درون حزبی وی و اعضای حزب جمعیت در خصوص انتخابات آینده سخن گفت.

وی که در ششمین سالروز ترور پدرش شهید برهان الدین ربانی رئیس جمهور اسبق کشور سخنرانی می کرد، در خصوص شفافیت برگزاری انتخابات نیز ابراز نگرانی کرد.

در این مراسم همچنین حامد کرزی رئیس حمهور پیشین نیز در سخنانی ضمن انتقاد از عملکرد نیروهای آمریکایی در کشور گفت که ما نیازمند خود اتکایی هستیم تا برای حفظ میدان هوایی از حملات مخالفین به بیگانه ها محتاج نباشیم.

اشاره اقای کرزی به حمله روز گذشته نیروهای طالبان به میدان هوایی کابل بود که به کشته شدن تعدادی از شهروندان منجر شد.

رئیس جمهور پیشین همچنین از طالبان خواست تا به روند صلح بپیوندند. وی با اشاره به پیمان صلح امضا شده میان دولت و حزب اسلامی اظهار امیدواری کرد که در اینده نزدیک زمینه مذاکرات صلح با بخش هایی از طالبان هم فراهم شود.

معاون دوم ریاست اجرائیه دیگر سخنران این مراسم بود که با گریز به مساه انتخابات، نگرانی خود از مهندسی انتخابات اینده پارلمانی را ابراز کرد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: “نتخابات آینده باید اعتماد مردم را جلب کند؛ نشود که مردم پیش از پیش بدانند که روال دستکاری به آرای شان شروع شده است”.

محمد محقق همچنین با اشاره به افشای اسنادی که نشانگر فعالیت های سازماندهی شده قومی در بدنه حکومت است گفت: اسنادی که از اداره امور درز کرد سازمان یافته بود؛ از رییس جمهور می‌خواهیم که جلو این تبعیض گرفته شود؛ نه تنها که آن آدم که نامش مخکش بود، برکنار شود بلکه باید جداً این مساله پیگیری گردد.

پروفیسور عبدالرب رسول سیاف از رهبران دی نفوذ جهادی در سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت شهید ربانی با اشاره به وجود ستون پنجم در بدنه دولت تاکید کرد این مشکل باید مرتفع شود. اقای سیاف همچنین به معضلات فرهنگی جامعه اشاره کرد و برخی از امور خلاف شرع که تحت عنوان فعالیت های هنری در کشور انجام میشود را زیر سوال برد.

برهان الدین ربانی، رییس پیشین شورای صلح در سال ۱۳۱۹ در ولایت بدخشان به دنیا آمده و در دوره‌های مختلف جهاد و مقاوت سهیم و در حکومت مجاهدین، رییس جمهور دولت اسلامی افغانستان بود.

آقای ربانی در سال ۱۳۹۰ یعنی شش سال قبل، در نتیجۀ یک حمله انتحاری که در خانه‌‌اش صورت گرفت، به قتل رسید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟