از ابتدای سال 2017 تاکنون 100 هزار نفر در افغانستان آواره شدند

  • انتشار: ۹ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 23473

اداره هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد از آغاز سال 2017 میلادی تاکنون، 103 هزار و 229 نفر در سراسر افغانستان آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل،افزایش جنگ و ناامنی و رویدادهای طبیعی از عوامل عمده آوارگی این افراد بوده است.

آمار ارایه شده کاهش ۳۶ درصدی را نسبت به زمان مشابه در سال پیش، نشان می‌دهد.

این گزارش که آمار بیجاشدگان را از ۱۲ جدی سال ۱۳۹۵ تا ۷ جوزای ۱۳۹۶ خورشیدی درج کرده است، نشان می‌دهد شمار بیجاشدگان داخلی شمال و شمال شرق کشور به ۴۲ هزار و ۹۵۰ رسیده است.

به این شکل، ۳۱ هزار و ۹۰۲ بیجاشده از سمت جنوب، ۹ هزار و ۷۵۰ تن از سمت غرب و از سمت شرق و مرکز به ترتیب ۱۲ هزار و ۵۸۷ تن و ۶ هزار و ۴۳ تن در مدت یادشده بیجا شده‌اند.

در گزارش همچنین آمده است که بیشتر این بیجاشدگان به دلیل درگیری‌ها مجبور به ترک خانه‌یشان شده‌اند.

بر بنیاد گزارش، در پنج ماه اخیر برای بیش از ۱۴۸هزار تن در ۳۱ ولایت و ۸۰ ولسوالی کمک‌های بشردوستانه صورت گرفته است.

گزارش ماه گذشته‌ی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در افغانستان، نشان می‌دهد که در سه ماه گذشته ۵۵ هزار تن به خاطر ناامنی‌ مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

در گزارش این وزارت آمده بود که ادامه‌ی ناامنی‌ها در ولایت‌های بدخشان، ارزگان، هلمند و شماری از ولایت‌های شرقی، به تعداد بیجاشدگان داخلی افزوده است.

از سوی دیگر، اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نیز اخیرن اعلام کرد که شماری کسانی که در سال ۲۰۱۶ میلادی بیجاشده‌اند، بیش از ۶۶۰ هزار تن بوده‌ است.

در گزارش این نهاد آمده بود که میزان بیجاشدگان داخلی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی، ۴۰ درصد افزایش یافت. شمار بیجاشدگان داخلی در سال سال ۲۰۱۵ کمتر از ۵۰۰ هزار تن اعلام شده بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟