احتمال عمدی بودن حادثه منا وجود دارد

  • انتشار: ۷ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 10120

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از مهر، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های آماری در سوریه بر لزوم تشکیل شورای اسلامی برای اداره حج تاکید کرد و گفت: مسئولیت حادثه منا با آل سعود است.

احمد ادیب رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های آماری در سوریه درباره حادثه منا و مقصر واقعی آن اظهار داشت: حجاج طبق معرفت، عقیده، مذهب، ملیت و استطاعاتشان هر سال از سرتاسر دنیا در مکه مکرمه گردهم می آیند و فریضه حج را انجام می دهند اما این بار حجاج توسط آل سعود قربانی شدند. سعودی ها مدعی هستند حادثه منا ناشی از عدم پایبندی حجاج به دستورالعمل ها بوده است.

وی افزود: من این پرسش را مطرح می کنم که هر سال، حجاج به دستورالعمل ها توجه نمی کنند و این امر بسیار طبیعی است اما هیچگاه در تاریخ عربستان سعودی این تعداد حاجی کشته نشده است، اگر کوتاهی به لحاظ امنیتی در این رابطه وجود داشته است مسئولیت آن با آل سعود است که تنها به کشتار می اندیشد و ما طی ۵ سال گذشته طعم آن را [حمایت آل سعود از تروریسم] در سوریه را چشیده ایم همانطور که برادرانمان در عراق و یمن نیز در حال حاضر آن را می چشند.

این کارشناس سوری در پاسخ به این پرسش که خبرهایی است که گفته می شود حادثه منا به دلیل بسته شدن یکی از گذرگاه های عبور و مرور حجاج به دلیل عبور یکی از شخصیت های سعودی صورت گرفت گفت: خبرهای موثقی وجود دارد مبنی بر اینکه حادثه منا به دلیل اشتباه خود حجاج صورت نگرفت بلکه به خاطر عبور شاهزاده سعودی و مسدود کردن عمدی عبور و مرور حجاج صورت گرفت.

وی گفت: مفقود شدن برخی شخصیت های سیاسی و رسانه ای ایران بر این نکته تاکید دارد که احتمال عمدی بودن این حادثه می رود و در نتیجه باید اقدامات قاطعی برای جلوگیری از چنین رفتارهایی از سوی عربستان سعودی صورت گیرد.

احمد ادیب یادآور شد: بدیهی است که عربستان سعودی از ظرفیت حج عمره و تمتع مبالغ هنگفتی به دست می آورد اما در واقع این پولها را در راه خیر و احداث اماکن متبرکه هزینه نمی کند زیرا تفکر وهابیت اساسا با این موضوع تناقض دارد و آل سعود در گذشته سعی داشت آرامگاه پیامبر اکرم (ص) را ویران کند و آیا خیر و برکتی بزرگتر از ضریح متبرکه پیامبر وجود دارد؟ بنابراین عربستان سعودی به این اموال برای خرید سلاح و حمایت از تروریسم در سوریه و عراق و یمن نیاز دارد.

وی در رابطه با پیشنهاد مطرح شده مبنی بر اینکه برای اداره حج شورای اسلامی متشکل از کشورهای اسلامی تشکیل شود گفت: من تشکیل چنین شورایی را تایید می کنم و رهبری این شورا را در درجه نخست باید کشورهای میانه رو همچون سوریه، ایران و برخی علمای میانه رو الازهر برعهده بگیرند و در مقابل باید دست تمامی وهابیون و سلفی های تکفیری از عربستان سعودی و تمامی کشورهایی که داعیه مسلمانی دارند کوتاه شود.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟