آیا ربانی هم مانند محقق به کمترین امتیاز راضی می شود و ابقاء می شود یا نه؟

  • انتشار: ۱۴ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: بازار شایعاتسیاست
  • شناسه مطلب: 20419

بعد از اعلام ارگ ریاست جمهوری مبنی بر معرفی زودهنگام چند نامزد وزیر برای وزارت خانه هایی که بصورت سرپرستی اداره می شود، اکنون گمانه زنی ها برای ابقای چندین مقام از جمله صلاح الدین ربانی به گوش می رسد، آگاهان می گویند اگر ربانی همانند محمد محقق به کمترین ها راضی شود، احتمالا در مقام فعلی و یا مقامی دیگر جایگزین خواهد شد.

غنی در صورتی رضایت به ابقای مقام های مخالف می دهد که یا به مانند محقق به کمترین ها راضی شود و یا چون عطا محمد به قومیت و حزب خود پشت کند و اینجا است که آزمون وفاداری ربانی آغاز می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان ارگ و پارلمان در روزهای اوج همکاری، اهداف را یکی پس از دیگری اجرا می کند و اکنون، زمان برکناری وزرای مخالف و تعیین افرادی هم سو با ریاست جمهوری بر وزارت خانه ها است.

در حال حاضر، ده وزارت توسط سرپرست اداره می شود که هفت تن از آنان شش ماه پیش توسط مجلس نمایندگان با دلایلی غیرموجه به مانند عدم مصرف 70 درصدی بودجه، رد صلاحیت شدند و اکنون نمایندگان خواستار معرفی وزیران جدید از سوی حکومت هستند.

اکثریت این سرپرستان چندان وزنه سیاسی در کابینه نیستند اما صلاح الدین ربانی به عنوان وزیر خارجه و از تیم رییس اجرایی یکی از مهم ترین چهره های سیاسی این روزهاست، وی در هر فرصتی صراحتا خواستار پست نخست وزیری درحکومت بوده و به نقد از قدرت انحصاری ریاست جمهوری می پرداخت که به سرانجام رد صلاحیت رسید.

اشرف غنی در سال گذشته با برخورداری از تیمی کارکشته توانست مهم ترین مقام های مخالف و منتقدان سرسخت خود را منزوی و یا ضعیف کند و از سوی دیگر بازیگرانی جدید را وارد صحنه سیاسی کرده تا اختلاف های میان رهبران احزاب بزرگ و قومیت ها به وجود بیاید.

معاون دوم ریاست جمهور در مراسم معرفی نامزد وزیر وزارت معادن گفت که به زودی وزیران جدیدی از سوی ریاست جمهوری به مجلس معرفی خواهد شد و این احتمال قوت می گیرد که زمان برکناری کامل وزیر خارجه فرا رسیده است.

هرچند اشرف غنی در مواجه با رد صلاحیت هفت وزیر از سوی مجلس، آن را خلاف قانون دانست اما نه تنها چنین نمایش های دیگر موجب انحراف اذهان عمومی نمی شود بلکه راهی بود برای خط و نشان کشیدن به مقام های دیگر که در فکر نقد و مخالفت بوده اند.

در صورت برکناری صلاح الدین ربانی، عبدالله سپیدار نشین بخش اعظم قدرت و اختیار خود را از دست می دهد، هرچند اکنون نیز اعتمادی در میان مردم و قدرت ندارد و چندی قبل عطا محمد نور ضربه کاری را بر پیکر ریاست اجرایی زده بود.

از سوی دیگر، اشرف غنی با به تضعیف کشاندن جنرال دوستم، عبدالله، صلاح الدین ربانی، محقق و… اکنون یکه تاز قدرت و حکومت است و کابینه، قوه قضایی و پارلمان نهادهایی صرفا نفوذ پذیری می باشد که هم راستای با اهداف انحصار طلب ارگ حرکت می کند.

تجربه حکومت وحدت ملی نشان داده است که هر مقام بلندپایه ای که با عدم اختیار و یا برکناری مواجه می شود، دست به افشاگری زده و سخنانی را ابراز می کند که به آشوب سیاسی می رسد.

حال در صورت برکناری وزیر خارجه باید شاهد افشاگری های جدید خواهیم بود یا ارگ درمعامله ای دیگر ربانی را راضی به سکوت می کند و یا وزارت همچنان برای وی باقی می ماند اما بدون مخالفت و نقد؟

اشرف غنی با سیاست انحصار طلبِ خود به تعداد اندکی از مقام ها اعتماد دارد و کم تحمل در مقابل مخالفان حکومتی است و در صورتی رضایت به ابقای مقام های منتقد خود می دهد که یا به مانند محقق به کمترین ها راضی شود و یا چون عطا محمد به قومیت و حزب خود پشت کند.

اینجا است که آزمون وفاداری برای صلاح الدین ربانی آغاز می شود: پشت کردن به ریاست اجرایی یا همراهی با ارگ نشینان فرصت طلب؟

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟