آیا بامیان همان بامیان سابق است؟

  • انتشار: ۲۳ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 22300

بامیان دیگر نماینده هنر شرق و غرب, مرکز آباد خراسان زمین, مرکز شیران و وصل کننده شرق و غرب نیست.

بلکه هنر به مغاره نشینی, آبادی به خرابه ها , شجاعت و مردانگی به بزدلی و حیله گری و چهار راه امپراطوری ها به زندانی ساکنان این منطقه تبدیل شده. آتش نفاق آن گوشه هر خانه را در برگرفته.

شیران تبدیل به گوسفندان شده که هر گرگ و لاشخوار دانه دانه شکار می کند.و حتی مرکز بزکشی و خوش گذرانی بهاری بعضی ها شده. از فرزندان این دیار علیه برادرانش استفاده می کند. یکی عدالت صدا میزند دیگر با دنده برقی جوابش را می دهد. اتحاد جالبی به وجود آمده سگ های رمه با گرگ ها هم پیمان شده و به دریدن گوسفندان کمک می کند. که نمونه هایش در همین چند روز ها اتفاد افتاد.

به هر صورت یک بار دیگر مردم با شرف و شجاع بامیان ثابت ساختید که یک 1000 افغانی کرایه راه و یک نان چاشت از هزاران توتاب برای تان ارزش دارد. با این هوش و درایت شما باید آفرین گفت.

یادم رفت که بگویم بامیان چی است شاید بعضی حتی فراموش (حافظه ها کم شده ) کرده . که چند ماه قبل چی گفتم. بیایم کمی  آشنای در باره بامیان پیدا کنیم. اگر چه اشنای به آن چندان اهمیت ندارد بازهم خیر است. تیل از سرکار است.

باميان در افغانستان، از مناطقي بوده است كه همواره از لحاظ جغرافيايي، فرهنگي و تاريخي اهميت قابل توجه‌اي را داشته است. اين منطقه كه زماني مركز بودایيان بوده است.

امروزه پذيراي هَزاره‌ها, سادات و تاجيك‌هايي است كه مذهبشان شيعه, سنی و زبان آنها فارسي است. باميان ولايتي قديمي در افغانستان در 245 كيلومتري شمال غربي كابل قرار دارد.

ولايت باميان، ميان دو رشته‌كوه هندوكش در شمال (در جهت شرقي ـ غربي) و رشته‌كوه بالا در جنوب (در جهت شمال شرقي ـ جنوب غربي) واقع شده است و امروزه يكي از ولایت‌هاي افغانستان مي‌باشد. نام باميان شكل فارسي «باميكان» يا «باميگان» پهلوي است. «بام» در پهلوي به معناي درخشندگي، و «باميگا» به معناي روشنايي گرفته شده است. صفت «باميه» در زبان اوستايي به معناي فروزنده و تابنده و در دوره اسلامی بامیان یکی از شهر‌های مهم و آباد خراسان و مرکز شیران بامیان محسوب می‌شد.بامیان یکی از ساحاتی  است که در سابق راه ابریشم آن عبور می کرده و مفیدیت های زیادی به منطقه به وجود می آورده. کاروانهای با عبور از این ساحه مناطق چون امپراتوری روم، چین و آسیای میانه و آسیای جنوبی را به هم وصل می نمود و اکثراً توقفگاه شان این منطقه به شمار می آمد. در بامیان، هنرهای چون هنر فارسی، بودایی و یونانی باهم آمیخته شده که منحصراً به نوع بودایییهای یونانی شباهت دارد.

اگر در املا و انشاُ کدام اشتباه بود ببخشید تمام عمرم به خر دوانی گذشته زیاد از سواد نمی ندانم.

سید هادی حسینی (طغیان)

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟