آسوشیتدپرس: با وجود حملات شدید طالبان، حکومت افغانستان راه های مذاکره را باز گذاشته است

  • انتشار: ۲۴ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 37033

یک رسانه خارجی نوشته است با وجود حملات متعدد در کابل و بعضی از شهرهای دیگر افغانستان، اما حکومت افغانستان، همچنان راه های مذاکره با طالبان را باز گذاشته است و به گفتگوها امیدوار است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است که حتی پس از حملات مرگبار در کابل که به کشته شدن بیش از ۲۰۰ تن انجامید و خشم رئیس جمهور امریکا را در پی داشت، مقامات افغان حداقل از دو مسیر هنوز هم با طالبان گفتگو می کنند.

به گزارش دویچه وله دوام تماس های پشت پرده منعکس کننده تمایل به باز ماندن دروازه برای مصالحه است؛ حتی در زمانی که دولت افغانستان و متحد اصلی اش امریکا، مقصدشان استراتژی پایان دادن به جنگ طولانی مدتی است که حالا وارد هفدهمین سالش می شود. همزمان تنش درون حکومتی در افغانستان گسترش یافته و طالبان نیز قلمرو بیشتری به دست آورده اند که نتیجه تاکتیک های بی رحمانه شان در جنگ است.

اواخر این ماه نمایندگان چندین کشور در نشست موسوم به “روند کابل” برای دومین بار در پایتخت افغانستان ملاقات کردند. هدف این روند ایجاد مسیر صلح است. دور اول ملاقات ها در ماه جون سال گذشته برگزار شد.

رشته ای از خشونت های اخیر گزینه ها را برای محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز محدود کرده که با جنجالی در درون حکومت مبارزه می کند و با عطا محمد نور بر سر ولایت بلخ و همچنین با معاون اولش جنجال سیاسی دارد.

قلمرو کنترول و نفوذ طالبان در خاک افغانستان بیشتر شده و رو به افزایش است. حتی دفتر سرمفتش خاص واشنگتن برای بازسازی افغانستان “سیگار” نیز می گوید که بیش از نیمی از افغانستان یا تحت اداره مستقیم یا هم نفوذ طالبان قرار دارد. برخی دیگر میزان نفوذ طالبان در افغانستان را ۷۰ درصد عنوان کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟